اعتبار سنجی ایده راه نجات استارتاپ ها؛راهکارها و مثال های کاربردی

نوشته شده توسط: مدیر
2 ماه قبل
1256 بازدید

اعتبار سنجی ایده، فرآیند آزمودن و تأیید اعتبار ایده‌ی شما قبل از تعیین نام، شعار، محصول، خدمات یا وب‌سایت کسب و کار شماست. این شبیه فرآیند تحقیق و توسعه‌ای است که شرکت‌های بزرگ برای آزمودن ایده‌های محصولشان پیش از عرضه‌ی آن‌ها به شکل عمومی، استفاده می‌کنند.

اعتبارسنجی ایده یا Idea Validation می‌تواند هر چیزی را شامل شود، از مصاحبه‌های گردآوری اطلاعات گرفته تا صفحات ورود ویژه در اینترنت. هدف کلی، ارائه‌ی ایده به مخاطب هدف، قبل از تولید و عرضه‌ی محصول نهایی است. من شخصاً فکر می‌کنم بهترین راه برای اجرای روند اعتبارسنجی ایده، به‌صورت رو در رو، حضوری یا از طریق تماس ویدیویی است

اهمیت اعتبارسنجی ایده
طبق تحقیقات، بسیاری از کسب‌و‌کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها در طی ۵ سال ابتدایی تاسیس شکست می‌خورند. این در حالیست که هزینه‌هایی که این شکست‌ها بر صاحبان کسب‌و‌کار اعمال می‌کنند، معمولا از تلاش مجدد کارآفرینان برای شروع کسب‌و‌کاری نو جلوگیری می‌کند. هزینه‌هایی مثل از دست رفتن پول، زمان، امید، اعتماد و … . اما آیا این امکان وجود دارد که پیش از شروع کسب و کار جدید، ایده خود را ارزیابی کنیم و از هدر رفتن سرمایه پیش‌گیری نماییم؟ استارتاپنمونه کوچک یک شرکت بزرگ نیست، بنابراین شیوه مدیریت یک استارت‌آپ با شیوه مدیریت یک سازمان بزرگ متفاوت است

روش جاولین (The Javelin Method)
تقریبا علت اصلی شکست اغلب استارت‌آپ‌ها، ساختن محصولی است که مشتری لازم ندارد.
روش صحیح، روش زیر است که استارتاپ ها در مرحله اعتبار سنجی ایده می توانند از آن استفاده کنند.

مدل جاولین

بسیاری از کارآفرینان دقیقا عکس این روش عمل می‌کنند، یعنی ابتدا یک ایده را مشخص می‌کنند و به صورت عقب‌گرد سعی در یافتن مشتری می‌کنند که این ایده مشکل آن‌ها را حل می‌کند.
این روش از هر ۱۰۰ بار۹۸ بار به شکست منجر می‌شود. چرا که هر مشتری مشکلی دارد و هر مشکل راه‌ حلی، اما هر راه حلی لزوما مشکل متناظری ندارد. به علاوه هر مشکل شاید آن‌قدر برای مشتری مهم نباشد که نیاز به حل کردن آن داشته باشد. هیچ مشکل یا راه حلی که مشتری پروپاقرصی نداشته باشد تبدیل به کسب‌و‌کاری بزرگ نخواهد شد.
هدف روش جاولین در درجه اول این است که این پرسش را مطح کند: مشتری که من او را می‌شناسم و به آسانی دسترسی به او دارم، چه کسی است؟ وقتی شما یک مشتری را می‌شناسید و به سرعت به او دسترسی دارید، سریع‌تر خواهید آموخت که تناسب محصول/بازار شما کجا رخ می‌دهد. سرعت در استارت‌آپ مهم‌ترین اصل است.

روش جاولین و اعتبار سنجی

درست است که علاقه به ایده برای کارآفرین شدن لازم است، اما علاقه مشتری به ایده مهم‌تر است. وقتی شما به مشتری خود علاقه‌مند باشید، که گروهی از افراد با مشکل واقعی هستند، شما انگیزه بالاتری برای موفقیت خواهید داشت.
همه ایده دارند، حتی شاید همین الان یکی قبلا به ایده‌ای که شما در سر دارید فکر کرده باشد. اما اگر روی مشتری تمرکز کنید سطح اجرای خود را یک یا دو پله ارتقا خواهید داد. پس به دنبال بهترین ایده‌ها نباشید، به دنبال ایده‌هایی باشید که مشتری به آنها نیاز داشته باشد.
در این روش شما ابتدا به دنبال مشتری می‌روید. در این بخش ما با بخش‌های مختلف مشتری مصاحبه می‌کنیم تا مطمئن شویم گروه اصلی مشتریانی که ما می‌توانیم با ایده خود مشکل آن‌ها را حل کنیم، اگر وجود داشته باشند، چه کسانی هستند.
در این مرحله ما ایده و راه حل خود را به مشتری ارائه نمی‌کنیم و قصد فروش محصولی را هم نداریم. چون در این صورت ذهن آن‌ها را به سمتی که مد نظر خودمان است جهت‌دهی می‌کنیم و ممکن است دچار خطای تصمیم‌گیری شویم. بلکه قصد داریم از خود آن‌ها بپرسیم بهترین راه حل برای مشکل آنها چیست؟ و سپس پیشنهادهای آن‌ها را با روش پیشنهادی خودمان مقایسه می‌کنیم. تجربه ثابت کرده اغلب مواقع مشتریان راه حل‌های راحت‌تر و ساده‌تری نسبت به ما ارائه خواهند داد.
مصاحبه سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای یادگیری این مساله است که آیا ما در جهت درست حرکت می‌کنیم یا خیر؟ آیا مشتری و مشکل او را درست تخمین زدیم یا نه؟
پس از این مرحله، ما لیستی از مشکلاتی که مشتریان با آن رو به رو هستند تهیه کرده‌ایم. در مرحله­ی دوم بزرگترین مشکلات موجود که باید قطعا حل شوند را مشخص می­کنیم. در مرحله­ی سوم یا ارائه راه حل، به ساده­ترین شکل ممکن مشکلات مرحله­ی دوم را حل می­کنیم. این راه­حل­ها یا ایده­های ناب خودمان است یا راه ­حل­ هایی که از مصاحبه با مشتریان به دست آورده‌ایم.

سوالات اعتبار سنجی ایده

20 پرسش برای اعتبار سنجی ایده ها

برای اعتبار سنجی ایده ها نکته مهم  کلیدی این است که باید سوال های درست بپرسید در کتاب تست مامان اگر بخوانید می دانید پرسیدن سوال درست در واقع مهم ترین و کلیدی ترین ترین مرحله ای است که بر روی خروجی و کیفیت کار تاثیر می گذارد.

در زیر بیست سوال کلیدی و مهم از سایت معتبر  کارافرینی که می توان برای اعتبار سنجی ایده ها از آن ها استفاده کرد؛ قبل از اینکه زمان قابل توجه، پول یا منابع دیگری را برای راه‌‌اندازی آن، اختصاص دهید:

  • شما در حال حل‌کردن چه مشکلی هستید؟
  • دیگران قبلاً چطور سعی کرده‌اند این مشکل را حل کنند و چرا راه‌حل‌های آنها موفق شد یا شکست خورد؟
  • چند مزیت ویژه برای محصول یا ایده‌تان می‌توانید فهرست کنید؟
  • می‌توانید به زبان واضح، ویژگی‌های کلیدی محصول یا خدمتتان را بیان کنید؟
  • آیا ایده شما از قبل به همان شیوه‌ای که شما قصد داشتید خلقش کنید، وجود دارد؟
  • رقبای بالقوه شما چه کسانی هستند؟
  • محصول یا خدمت من، چه ویژگی‌های کلیدی‌‌ دارد که کپی‌کردن آن توسط دیگران سخت خواهد بود؟
  • آیا شما تجزیه و تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌ها را انجام داده‌اید؟
  • آیا شما به منابع مختلفی که برای راه‌اندازی یک کسب و کار نیاز دارید، دسترسی دارید؟
  • آیا شما مربی یا مشاور صنعتی دارید که بتوانید به او مراجعه کنید؟
  • آیا می‌توانید کسی را نام ببرید که از محصول یا خدمت شما سود خواهد برد؟
  • اندازه بازاری که محصول یا خدمت شما را خواهد خرید، چقدر است؟
  • آیا برای بازخورد سراغ مشتریان بالقوه‌ رفته‌‌اید؟
  • آیا می‌توانید یک صفحه فرود ایجاد کنید و افراد علاقه‌مند را تشویق کنید تا برای اطلاعات بیشتر ثبت نام کنند؟
  • ساخت یک کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) برای محک‌زدن بازار چه چیزی می‌طلبد؟
  • آیا شما می‌توانید مشتریانی از بازار هدفتان که پول پرداخت می‌کنند را متقاعد کنید تا بر اساس یک طرح کلی یا مدل آزمایشی، پیش سفارش دهند؟
  • آیا شما می‌توانید محصول واقعی را خودتان درست کنید یا شریکی دارید که بتواند؟
  • آیا توزیع‌‌کننده‌‌‌ها یا شرکایی دارید که به شما کمک کنند کسب و کارتان را توسعه بدهید؟
  • سر به سر شدن یا سود کردن، چه چیزی خواهد طلبید؟
  • سرمایه‌گذاران روی ایده شما، چطور می‌توانند سود کنند؟

سخن نهایی

یکی از مهم ترین راه اندازی استارتاپ، اعتبار سنجی ایده است که باید به آن دقت کافی و لازم شود چرا که در خروجی کار و محصول نهایی تاثیر بالایی دارد،در این مسیر کتاب تست مامان یکی از بهترین مدل های ارائه شده در این مسیر است.

که باید مبتنی بر دستورالعمل های ارائه شده در کتاب و نکاتی که در این مقاله مطرح شد قدم های محکم و درست را برداشت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *